تبلیغات
دلکده - میلاد مبارک
 
دلکده
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
میلاد خاتم انبیاء و رسول خوبیها مبارک باد




شهادت چند پرفسور جنین‌شناس به‌رسالت پیامبراعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)

 

خداوند حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را پیامبری برای جهانیان قرارداد و فرمود: وَ مَا أرْسَلْناكَ اِلّا رَحمَة لِلعَالَمین. [1] و ما نفرستادیم تو را مگر رحمتی برای جهانیان. او نه تنها پیامبری به‌سوی صحرانشینان بلكه پیامبری برای جهانیان از گذشته‌ها تا به امروز و فردا با همه پیشرفت‌ها و آگاهی‌هاست.
پیامبران قبل از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبری مخصوص قوم خویش بودند: وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ[2] اما رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) برای همه مردمان است و لذا خداوند معجزه او را متفاوت از معجزات طبیعی و زودگذر سایر پیامبران قرار داده است.



بقیه در ادامه مطلب بخونید


شهادت چند پرفسور جنین‌شناس به‌رسالت پیامبراعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)

 

خداوند حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را پیامبری برای جهانیان قرارداد و فرمود: وَ مَا أرْسَلْناكَ اِلّا رَحمَة لِلعَالَمین. [1] و ما نفرستادیم تو را مگر رحمتی برای جهانیان. او نه تنها پیامبری به‌سوی صحرانشینان بلكه پیامبری برای جهانیان از گذشته‌ها تا به امروز و فردا با همه پیشرفت‌ها و آگاهی‌هاست.
پیامبران قبل از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبری مخصوص قوم خویش بودند: وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ[2] اما رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) برای همه مردمان است و لذا خداوند معجزه او را متفاوت از معجزات طبیعی و زودگذر سایر پیامبران قرار داده است.
معجزات پیامبران گذشته را مردم معاصر وی می دیدند و پس از مدتی خداوند، پیامبری دیگر با دین جدید و معجزه‌ای جدید می‌فرستاد. اما حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیامبری است خاتم تا به روز قیامت، از این‌رو معجزه وی را معجزه‌ای باقی قرار داد.
اگر از یكنفر یهودی یا مسیحی بخواهیم كه معجزه حضرت موسی (ع) یا حضرت عیسی(ع) را به ما نشان دهد، خواهد گفت: من چیزی ندارم كه به شما نشان دهم و نمی‌توانم عصای موسی(ع) را برای شما حاضر كنم و نمی‌توانم حضرت عیسی(ع) را دعوت كنم تا جلوی چشمان شما مردگان را زنده و بیماران را شفا دهد، تنها می‌توانم گزارشی تاریخی از معجزات آنان را ارایه دهم ولی اگر از یك مسلمان راجع به بزرگترین معجزه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بپرسند، خواهد گفت: مهمترین معجزه او قرآن كریم است كه در میان ما همچنان باقی است و مردم می‌توانند در آیات و معجزاتش تحقیق و جستجو كنند:قُل ایّ شَیء أكبرُ شَهادَة؟ قُل الله شَهِیدٌ بَینِی وَ بَینَكُم وَ اوحِیَ الیَّ هَذا القُرآن لانذِركُم بِه وَ مَنْ بَلَغ [3] بگو كدام چیز گواهیش بزرگتر است؟ بگو: خدا میان من و شما گواه است و این قرآن به من وحی شده است تا با آن، شما و هر كه را [كه پیام آن ] به او برسد، هشدار دهم.
یكی از ابعاد اعجاز در این كتاب علم و دانشی است كه در آن است، چنان‌كه خداوند می‌فرماید: لكنّ اللهَ یَشْهَد بِمَا أنزَلَه بِعلمِهِ. [4] لیكن خدا به آنچه سوی تو فرو فرستاد گواهی می‌دهد [كه] آن‌را به دانش خویش فرو فرستاده است.
پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها و رهبران اندیشه انسانی می‌توانند درباره‎ علومی كه در این كتاب خدای سبحان است به تحقیق و جستجو بپردازند.
در این مقاله به عنوان نمونه چند پروفسور بزرگ جنین شناس اروپایی‌ و امریكایی را می‌بینم كه چگونه وقتی آیات جنین شناسی قرآن به آنان عرضه می شود، ابتدا با تعجب بسیار اظهار می‌دارند كه چگونه ممكن حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) 1400 سال قبل جنین و مراحل آن‌را دقیقا توصیف كند، چیزی كه دانشمندان بزرگ جهان تا سی سال پیش نتوانستند دریابند؟ ولی وقتی به مطالعه آیات پرداختند، از انطباق آنها با واقعیت‌های علمی، آنچنان شگفت زده شدند كه در حضور همه مسلمان شده و به رسالت پیامبر اكرم شهادت دادند.


دین و دانش در اسلام و اروپا


اندیشه اروپایی همواره در میان معركه شدید بین دین و علم است. سرچشمه این اختلاف به تورات، كتاب مقدس یهودیان و مسیحیان بر می‌گردد كه می‌گوید: شجره‌ای كه آدم از خوردن آن ممنوع شد، درخت معرفت بود و بعد از اینكه از آن درخت خورد بصیرتش افزون گشت:
« مار به زن گفت: در روزی كه از آن [درخت معرفت] بخورید چشمان شما باز می‌شود و مانند خدا عارف نیك و بد خواهید بود و چون از آن درخت دلپذیر دانش خوردند، چشمان هر دوی ایشان باز شد.» [5]
از این‌رو در اروپا به‌مدت دو قرن بر سر این موضوع گفت‌وگو بود كه آیا این علوم طبیعی و كیهانی را كه از سرزمین‌های اسلامی آمده، بپذیرند یا آنها را به مسلمانان برگردانند؛ زیرا كشیشان، این علوم و معارف را درخت معرفت می‌دانستند كه در كتابشان به عنوان گناه نخستین از آن یاد شده بود و استدلال می‌كردند كه تورات می‌گوید كه هر گاه از این درخت بخورند، بصیرتشان زیاد می شود، و مورد غضب الهی و طرد از رحمت حق واقع خواهند شد.
از این‌رو به‌طور كلی همه این علوم را به‌طور اجمال و تفصیل طرد و آن‌را از اساس مصادره كردند. اما پس از اینكه سردمداران علم و دانش بر رجال كلیسا پیروز شدند با حركت معكوسی از آنان انتقام گرفتند و این‌بار دانشمندان درصدد برآمدند تا دین را از اساس و بن بركنند و بالاخره چنین كردند و به روی هر چیزی دست گذاشتند تا در این مبارزه دین و دانش پیروز شوند و سرانجام توانستند كلیسا در محاصره خود درآورند. از این‌رو وقتی با یك دانشمند اروپایی راجع به دین و علم سخن می‌گویی تعجب می‌كند و می‌گوید: چه می‌گویی؟ زیرا كه آنان اسلام را نمی‌شناسند و نمی‌دانند كه اسلام چگونه علم و علما را گرامی داشته و آنان را بعد از فرشتگان، شهادت دهندگان بر وحدانیت خدا قرار داده و فرمود: شِهدَا الله انّه لا الهَ الا هُو وَ المَلائِكة وَ اولوا العِلم. [6] خدا گواهی می‌دهد كه هیچ معبودی جز او نیست و همچنین فرشتگان و دانشمندان آنان نمی‌دانند صفتی كه خداوند با آن، آدم را بر فرشتگان ترجیح داد، صفت علم و دانش بود و قصه آدم نزد ما در قرآن كریم، درست بر عكس تصویر تورات تحریف شده است و علم سبب تكریم آدم است نه سبب طرد وی، این چیزی است كه صریحاً در قرآن كریم آمده است.
از این‌رو هر گاه با اروپائیان از اسلام و علم بحث می شود، گمان می‌كنند كه از چیزی شبیه به دین خودشان بحث می‌شود و دیدگاه اسلام نسبت به علم همانند دیدگاه دین خودشان نسبت به علم است. ولی وقتی حقایق اسلام و قرآن را به‌طور واضح و آشكار می یابند، ناگهان منقلب می‌شوند و بسیاری از آنها كه تشنه حقیقت بوده و آزاد اندیشند، به اعجاز قرآن اعتراف و به رسالت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) شهادت می‌دهند.
به عنوان نمونه در این مقاله با چند پروفسور جنین شناس كه پی به اعجاز علمی جنین شناسی قرآن برده و مسلمان شده‌اند، آشنا می‌شویم.
جالب اینكه این دانشمندان با متد و روش خاصی كه دارند چیزهای بسیار جالبی از آیات قرآن كشف كرده‌اند كه ما به آن توجه نكرده بودیم.


1. پروفسور كید. ل. مور


چند سال پیش عده‌ای از اساتید دانشگاه جده آیات قرآنی مربوط به جنین شناسی را جمع‌آوری كردند اما با خود گفتند كه آیا گفته‌های قرآن در این باره منطبق با واقع است؟ یكی از آنان اظهار داشت بر اساس فرموده قرآن: لَو كَانَ مِنْ عِندِ غَیرِ اللهِ لَوَجدوا فِیه اِخْتلافَاً كَثیراً[7] (اگر این قرآن از جانب غیر خدا بود در آن اختلاف بسیار [با واقع]‌ می‌یافتند. اما جهان جنین همانطور كه از نامش پیداست، جهانی است پوشیده و ناپیدا است، چگونه می‌توان آیات جنین شناسی را با واقعیات مورد بررسی قرار داد؟
بنا به توصیه قرآن: فاسئلوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون. [8] (از آنان كه می‌دانند [و تخصص دارند] بپرسید)، آنها از یكی از متخصصین جهانی در جنین شناسی بنام «كید مور»، استاد دانشگاه تورنتو كانادا و صاحب تألیفات متعدد در این باره دعوت كردند و به او گفتند: این تمامی آیاتی است كه قرآن، كتاب آسمانی ما، در مورد رشته شما بیان داشته است. از شما می‌خواهیم كه آنها را با واقعیات جنین‌شناسی (كه از راه میكروسكوپ) به‌دست آمده و سایر تجربیات و آزمایش‌ها را مورد بررسی قرار دهید و به ما بگویید كه این آیات تا چه اندازه با واقعیت‌های جنین‌شناسی منطبق است.
كیدمور ابتدا با بهت و حیرت گفت: چگونه ممكن است محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) 1400 سال قبل، جنین و مراحل آن را توصیف كند؛ كاری كه دانشمندان تا سی سال قبل نتوانسته‌اند؟ اما پس از بررسی آیات، حیرتش تبدیل به شگفتی و تحسین گشت و آن‌قدر تحت تأثیر آیات جنین شناسی قرآن قرار گرفت كه تصمیم گرفت كتاب جنین شناسی خود را با آیات قرآن و احادیث نبوی تكمیل كند.
وی در چاپ بعدی كتابش به‌نام «قبل از آنكه ما زاده شویم» در بخش مربوط به تاریخچة جنین‌شناسی، موادی را افزود كه در چاپ اول نبود؛ زیرا آنچه او در قرآن یافت، جلوتر از زمان آن بود. [9]
دكتر كید. ل. مور یافته‌های خود را از قرآن كه همگی مطابق با واقع و آزمایش‌های علمی بود و یا برایش تازگی داشت به كتابش « انسان رشد كننده» افزود و چاپ دوم آن‌را به‌نام " The Deveioping Human، Keithe Moore"و چاپ سوم آن‌را با مقدمه‌ای از یكی از علمای اسلام به‌نام شیخ عبدالمجید الزندانی، منتشر كرد.
و آن‌گاه تحت عنوان: «الانسان النامی مع زیادات اسلامیة» به زبان عربی ترجمه و چاپ شد. انتشار این كتاب جهان، پزشكی را شگفت زده كرد به‌طوری‌كه برای توضیحات بیشتر، او را سه بار به مصاحبه تلویزیونی فرا خواندند.
دكتر گری میلر جریان دیدار و گفت‌وگوی تلویزیونیش با دكتر كیدمور را چنین گزارش می‌دهد: «من از دیدار و گفت‌وگو با دكتر كیدمور در یك برنامة تلویزیونی بسیار لذت بردم،‌ او كه یافته‌هایش را با اسلاید نمایش می‌داد، یادآور شد كه برخی از چیزهایی كه قرآن راجع به رشد جنین انسان بیان كرده. تا سی سال پیش ناشناخته بود بویژه توصیف قرآن از جنین به علقه (زالو و شبه لختة خون)، [10] برای او جدید بود اما وقتی او آن‌را بررسی كرد، دریافت كه این مطلب درست است و آن‌را به كتابش افزود. او می‌گفت: «من قبل از این هرگز به این نكته فكر نكرده بودم».
او به بخش جانور شناسی رفت و به مطالعه وبررسی زالو پرداخت.
وقتی فهمید كه زالو دقیقاً شبیه جنین است، تصمیم گرفت دو تصویر از آن‌ها را در كتابش درج كند.
دكتر گری میلر می‌افزاید: اگرچه مثال فوق از اطلاعات تحقیقاتی انسان كه در قرآن آمده مربوط به یك غیر مسلمان است، اما به همان اندازه معتبر است چرا كه این شخص (دكتر كیدمور) از كسانی است كه در جنین شناسی خبره و صاحب نظرند. [11]
در سال 1982 كتاب كیدمور كه با معارف جدید از قرآن تجدید چاپ شده بود، جایزه بهترین كتاب پزشكی را دریافت كرد. این كتاب به هشت زبان ترجمه و به عنوان كتاب درسی جنین شناسی مورد استفاده قرار گرفت. دكتر مور در هشتمین كنفرانس پزشكی (1981) عربستان اظهار داشت:
« جای بسی خوشحالی است كه بتوانم سهمی در روشن ساختن آیات قرآن در مورد تكامل انسان داشته باشم. برای من كاملاً روشن است كه این گفته‌ها از جانب خداوند برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستاده شده است. زیرا تقریباً تمامی این علوم تا قرن‌ها بعد كشف نشده بود و برای من قطعی است كه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) حتماً پیامبر خداست».[12]
پروفسور كیدمور مطالبی را كه از قرآن و حدیث نبوی فرا گرفته بود به كتاب خود افزود و با آنها كتاب خود را تكمیل كرد و آن‌گاه از یكی از علمای حوزه و دانشگاه یمن بنام عبدالمجید الزندانی خواست كه مقدمه‌ای بر كتابش بنویسد و چاپ سوم كتابش را با این اضافات اسلامی به انگلیسی و عربی چاپ كرد، و مایه شگفتی دانشمندان اروپا گردید و در سال 1982 جایزه بهترین كتاب پزشكی را به‌خود اختصاص داد.
رئیس پیشین انجمن كالبدشناسی كانادا و نیز رئیس آناتومی بالینی امریكا كه از طرف انجمن آناتومی كانادا مفتخر به دریافت جایزه معتبر j.C.B گردید و نیز در سال 1994 از طرف انجمن آناتومی بالینی به عضویت افتخاری درآمد. وی می‌گوید: «من بسیار شگفت زده شدم هنگامی كه به صحت اظهارات پزشكی قرآن پی بردم كه در قرآن (هفتم میلادی) مطرح كرده یعنی زمانی كه هنوز علم جنین شناسی به وجود نیامده بود.
وی در ادامه گفت: من از گذشتة با عظمت علمی مسلمانان در قرن دهم میلادی مطلع بودم و می‌دانستم كه خدمات ارزنده‌ای به علم پزشكی نموده‌اند ولی مطلب زیادی در مورد حقایق دینی و نیز ایده‌های علمی – پزشكی موجود در قرآن و احادیث نبوی نمی‌دانستم.
دكتر مور در كنفرانس قاهره در مقالة تحقیقی كه ارایه داد اظهار داشت: «مشخص نمودن صحت آیات قر‌آن كریم در ارتباط با رشد انسان بسیار برای من مسرت بخش بوده است. وی گفت: كه به وضوح برای من مشخص شده است كه چنین اظهار نظرهایی باید از طرف خدای متعال باشد؛ زیرا قسمت اعظم این سخنان تا قرن‌ها بعد مكشوف نشده و باقی ماند و این نظر ثابت می‌نماید كه [حضرت] محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرستاده خداوند است.
مراحل رشد جنین انسان پیچیده می‌باشد و رشد آن دربرگیرنده نوعی فرآیند دایمی تغییر كه می‌توان از مفاهیم و اصطلاحات ساده موجود در قرآن كریم و احادیث، در یك سیستم طبقه‌بندی شدة منظم استفاده كرد. این سیستم پیشنهادی بسیار ساده و جامع است و با علم جدید جنین شناسی بسیار هماهنگ و هم خوان می‌باشد.
«بررسی‌ها و مطالعات متراكم درچهار ساله گذشته در مورد قرآن و احادیث اسلامی یك سیستم طبقه‌بندی شده منظمی را نشان داده است كه نمی‌تواند برگرفته شده از علم و دانش تجربی باشند».
كشفیات كید. ال. مور از قرآن و حدیث و تكمیل كردن كتابش با آن و تشرفش به اسلام، موجب گردید كه چندین پروفسور جنین شناس و غیره به قرآن روی آورند و مسلمان شوند و در سمینارهای بعدی قرآن و علم شركت كنند.
اینك چند نمونه‌ای از دیگر پروفسورهای راه یافته به اسلام را در رشته جنین شناسی از نظر می‌گذرانیم:


2. تی. وی. ان پرساود T.V.N Persaud


اوپرفسور آناتومی و تولد نوزاد و سلامت كودك دانشگاه مانی توبای كانادا است.وی نویسنده بیش از 20 كتاب و 181 مقالة علمی است و كتاب مشتركی با پرفسور مور درباره جنین شناسی نوشته كه كتاب درسی در همه دانشگاه‌های دنیاست و در سال 1991 م مفتخر به دریافت جایزه معتبر J.C.B گردید.
او نیز مانند «مور» تحت تأثیر آیات جنین شناسی قرآن، مسلمان شد و برای اولین بار در بخش تاریخچة جنین شناسی كتاب بین المللی و درسیش، جنین شناسی قرآن را مطرح كرد و در مصاحبة خود اظهار داشت:
«به نظر من حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یك شخص امی بود كه نه می‌توانست بخواند و نه بنویسد، وی در هزار و چهارصد سال پیش نظریات علمی عمق‌دارای را مطرح می‌كند كه بعداً به‌طور شگفت‌انگیزی همه آنها مورد تأیید علم تجربی قرار می‌گیرد.
پروفسور تی. وی. ان پرساود به اتفاق پروفسور كید مور برای اولین بار در كتاب جنین شناسی خود، جنین شناسی قرآن در قرن هفتم میلادی را در تاریخچة این علم مطرح كرد. [13]
من شخصاً نمی‌توانم بگویم كه این تصادفی و شانس محض بوده است. زیرا تعداد مفاهیم و موضوعات علمی مطرح شده در قرآن زیاد است و همان‌طور كه پرفسور كید ال مور اشاره می‌كند، من اعتراف می‌كنم كه این مفاهیم ریشه در یك وحی الهی دارد و نمی‌تواند از منبعی غیر از سرچشمه وحی گرفته شده باشد.
یكی از احادیثی كه نظر پرساود را به‌خود جلب كرده، این حدیث نبوی است كه می‌فرمایند: اِذا مَرَّ بِالنُّطفةَ ثَنَتان وَ اَربَعُونَ لَیلَة بَعَث اللهُ مَلَیكَاً فَصَّورها، وَ خَلَق سَمْعَها وَ بَصَرَها وَ جِلدِهَا وَ لَحْمِهَا وَ عَظْمِها، ثُمّ قَالَ أذكرٌ أم أنْثَی؟ فَیَقضِی رَبّكَ مَا شَاءَ. [14]
چون 42 شب بر نطفه بگذرد، خداوند فرشته‌ای را می‌فرستد تا آن‌را به صورت آدمی درآورد و گوش و چشم و پوست و گوشت و استخوانش را بیافریند. سپس می‌گوید: آیا پسر باشد یا دختر؟ و پروردگارت آنچه بخواهد مقرر می‌دارد.
اگر به تصویر جنین 35 روزه بنگریم، صورت انسانی در آن تشخیص نمی‌دهیم. تا اینكه جنین 42 روزه می‌شود باز شكل انسانی ندارد. اما در خلال هفته هفتم و بعد از 42 روز به‌كلی جنین تغییر شكل می‌دهد و به صورت آدمی در می‌آید.


3. پروفسور موریس بوكای


پروفسور موریس بوكای متولد سال 1920م و رئیس كلینیك جراحی دانشگاه پاریس، با دیدن آیات اعجاز آمیز قرآن مسلمان شد و چند سال به تحقیق درباره ارتباط میان مفاهیم متون مقدس و دستاوردهای تكنولوژی جدید پرداخت و كتابی به‌نام «تورات، انجیل، قرآن و علم» تألیف كرد كه پر فروش‌ترین كتاب سال 1976 م گردید.
علاقه او به یادگیری زبان‌های كلاسیك از جمله عربی و نیز مطالعات وی در كتاب آسمانی و مقایسة آنها با دستاوردهای علوم پزشكی باعث شد كه استدلال‌هایش بسیار متقن و جامع و با ثبات باشند. وی به‌خاطر تألیف كتاب تحقیقات پزشكی به دریافت جایزه تاریخی از آكادمی فرانسه و جایزه دیگری در همین ارتباط از آكادمی پزشكی ملی فرانسه، نایل گردید.
آثار دیگر وی: « منشأ بشر چیست» (1988 Seghers )
موسی و فرعون – یهودیان در مصر ( 1994 – NTT )
تأملی بر قرآن ( 1989 – سقرزه، موریس بگالی – محمد طالبی).
موریس بوكای پس از ده سال مطالعه در قرآن در سال 1976 خطاب به مجمع پزشكی فرانسه، اظهار داشت: «در قرآن موضوعات علمی در ارتباط با تولید مثل و فیزیولوژی وجود دارد كه كاملاً با دستاوردهای كنونی علم مطابقت دارند.
علم، از اصول قرآنی است و تا این اندازه است كه باید اعتراف كنیم كه این مسایل پیچیده علمی كه پس از 1400 سال علم به تازگی به حقیقت آنها پی برده است، نمی‌تواند توسط یك شخص امی (و درس ناخوانده) مطرح شده باشد و تنها باید اعتراف كرد كه آن حضرت به منبع ما فوق بشری در آن روزگار متصل بوده است. این غیر ممكن است كه یك شخص درس نخوانده، كتابی را خلق كند كه از لحاظ ادبی سرآمد كتب دیگر ادبای عرب باشد و از لحاظ علمی هنوز پس از چهارده قرن منبع زایش علوم جدید باشد.
أمشاج از دیدگاه بوكای
هَلْ اَتى عَلَى الْانسان حِینٌ مِنَ الدَّهرِ لَمْ یَكُن شَیئاً مَذْكُوراً اِنّا خَلَقنا الانسانِ مِنْ نُطفَةٍِ امشَاج
( دهر: 1 – 2)
آیا [جز اینست كه] مدت زمانی بر انسان [ در شكم مادر] گذشت و او چیز قابل ذكری نبود؟ ما انسان را از نطفة امشاج [تشكیل شده از آمیخته ها ] آفریدیم.
پروفسور موریس بوكای وقتی به این آیه رسید، به تفاسیر مختلف مراجعه و به دقت آن‌را بررسی كرد:
«امشاج جمع مشج یا مشیج به‌معنای آمیخته‌ها است و مراد تركیبی از مواد و عناصر مختلف یا آمیزه‌ای از اسپرماتوزوئید و اوول است و صفت نطفه است؛ چرا كه مراد از نطفه، مجموع آمیخته‌ها با اجزای مختلف است. [15]
اغلب مفسرین قدیم این مخلوط‌ها و آمیخته‌ها را عنصر مذكر و مؤنث می‌دیدند.
اما از آنجا كه أمشاج جمع است نه مفرد و نه تثنیه، مفسرین جدید مانند تفسیر منتخب، نشر شورای عالی امور اسلامی قاهره، این طرز دید را اصلاح كرده و در اینجا تشخیص می‌دهند كه گذشته از آمیخته شدن نطقه مرد و زن، قطرة منی واجد عناصر گوناگون است.
پروفسور موریس بوكای[16] رئیس كلینیك جراحی دانشگاه پاریس در كتاب خود «تورات، انجیل، قرآن و علم» كه پر فروش ترین كتاب سال 1976 میلادی است، می‌نویسد: «از نظر من دیدگاه تفسیر منتخب بسیار درست است و امشاج جمع است یعنی آمیخته‌ها، بنابراین عناصر گوناگون نطفه كدامند. مایع منی از ترشحات مختلفی است كه از غدد زیر سرچشمه می‌گیرد:
1. بیضه‌ها: ترشح غدة تناسلی مرد حاوی اسپرماتوزوئیدها كه سلول‌های دراز دارای تاژك دراز غوطه ور در مایعی سِرْم گونه
2. كیسه‌های تخمی: این اعضاء كه مخازن اسپرماتوزوئیدها هستند، نزدیك پروستات قرار گرفته، و ترشح خاصی بدون عناصر بارور كننده دارند.
3. پروستات: مایعی ترشح می‌كند كه به منی ظاهر خامه‌ای و بوی ویژه‌ای می‌دهد (و وسیلة تغذیه یاخته‌های منی و باقی ماندن فعالیت حیاتی آنها است). [17]
4. غدد ملحق به مجاری ادرار: كه عبارتند از غدد كوپر[18] یا غدد مری[19] و ترشح كنندة مایعی سیال و غدد لیتره كه ماده‌ای مخاطی ترشح می‌كند.
اینها سرچشمه‌های آمیخته‌های نطفه هستند كه قرآن از آنها به نطفة امشاج (نطفه تشكیل شده از آمیخته‌ها) تعبیر كرده است. [20]
میزان ترشحات
اسپرم‌ها كمتر از 10 درصد حجم مایع منی را تشكیل می‌دهند و ما بقی شامل ترشحات غدد تناسلی فرعی مرد می‌شود: ترشحات غدد زیگول سمینال 60 درصد. ترشحات پروستات 30 درصد، و ترشحات غدد بولبوارترال 10 درصد. [21]


4. مارشال جانسون


پروفسور مارشال جانسون یكی از دانشمندان برجسته امریكا و رئیس دپارتمان آناتومی و مدیر انستیتوDanicl دانشگاه توماس جفرسون فیلادلفیا است كه دربارة آیات جنین شناسی قرآن مطالعه و تحقیق به‌عمل آورده و مسلمان شده است. او می‌گوید: « توصیف مراحل جنین موجود در قرآن نمی‌تواند تصادفی و اتفاقی باشد، احتمال دارد كه محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) یك میكروسكوپ بسیار قوی داشته ولی قرآن مربوط به 1400 سال پیش است در حالی‌كه میكروسكوپ قرن‌ها بعد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) اختراع شده است. پروفسور جانسون با لبخند اظهار داشت: البته اولین میكروسكوپ اختراع شده قادر نبود بیش از 10 برابر بزرگنمایی ‌كند و تصویر آن هم واضح نبود.
آنگاه گفت: هیچ ضدیت و مغایرتی با این حقیقت كه واسطة الهی در بیانات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در كار است، نمی‌یابم. [22]
جریان مسلمان شدن مارشال جانسون
وی كه در هشتمین كنفرانس پزشكی عربستان شركت كرده بود و در كمیسیون اعجاز علمی قرآن و حدیث حاضر شد، پرسید موضوع این كمیسیون چیست؟ یكی از علمای ‌یمن شیخ عبدالمجید به وی پاسخ داد كه موضوع این كمیسیون بررسی آنچه راست كه قرآن وحدیث در 1400 سال پیش بیان داشته و مقایسة آن با آنچه را كه علوم روز بیان كرده است. پرسید: مثلاً؟ گفته شد: مثلاً علم روز می‌گوید كه انسان طی اطوار و مراحلی آفریده شده و این اطوار و مراحل را قرآن حدود 1400 سال پیش بیان كرده است.
او از جایش بلند شد و فریاد برآورد: نه، نه، نه این نمی‌تواند گفتة قرآن باشد.
- دكتر جان بفرمایید بنشیند.
- نه نمی‌‌نشینم، این چه حرفی است كه می‌زنید؟!
ما درك می‌كردیم كه این آیه چه اثری بر او گذاشته در حالی‌كه او یكی از علمای مشهور امریكاست و می‌داند كه پزشكان قبل از كشف میكروسكوپ در قرن شانزدهم، و در طول قرن هفدهم معتقد بودند كه انسان در مرحلة نطفه به صورت انسانی مینیاتوری بوده است و شكلی را پزشكان آن عصر ترسیم كرده تا بیان كنند كه انسان به صورت كاملی در این حیوان منوی آفریده شده است و این اعتقاد در غیر مسلمانان تا قرن 18 میلادی همچنان استمرار داشت.
ولی بعد از كشف تخمك زن در قرن 18م، نظر دانشمندان تغییر كرد و گفتند: انسان به‌طور كامل در تخمك زن آفریده شده زیرا كه تخمك بزرگتر از اسپرم مرد است و نقش مرد در خلقت جنین كنار رفت، همچنان‌كه در قرن هفدهم نقش زن كنار رفته بود.
تنها در نیمه قرن نوزدهم بود كه دانشمندان بتدریج دریافتند كه انسان طی اطوار و مراحلی آفریده می‌شود.
از این‌رو وقتی به پروفسور مارشال جانسون گفته شد كه این مسئله در قرآن 1400 سال پیش به‌آن تصریح شده، ایستاد و فریاد زد كه نه، نه، نه.
در این هنگام یك‌نفر پزشك مسلمان برخاست وبرای او قرآنی آورد و گفت: بفرمایید بخوانید.
برایش این آیه تلاوت شد كه خداوند می‌فرماید: وَ مَا لَكُمْ لا تَرْجُون لِله وَقَاراً، وَ قَد خََلقَكم أطْواراً. [23] چرا شما برای خدا عظمت قایل نیستید؟ در حالی‌كه شما را در مراحل مختلف آفرید.؟
و او ترجمه معانی آیات را با زبان انگلیسی قرائت كرد.
سپس این آیه برایش تلاوت شد: یَخْلُقكُم فِی بُطُونِ اُمّهاتِكُم خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلقٍ فِی ظُلُماتٍ ثَلاثٍ. شما را در شكم مادرانتان می‌آفریند، آفرینشی به‌دنبال آفرینش دیگر كه در رشته تاریكی قرار داد.
پروفسور مارشال نشست و گفت: ممكن است این آیه چند تفسیر داشته باشد:
اینكه تصادفی باشد؛ در پاسخ، 25 نص صریح برایش پیدا كردند و جلویش گذاشتند و پاسخ دادند: آیا می‌تواند تمامی این 25 آیه نیز تصادفی باشد؟
افزون بر اینكه قرآن برای هر یك از مراحل نامی گذاشته: ابتدا نطفه، سپس علقه و بعد مضغه و بعد از آن عظام و بعد از آن رویش گوشت؛ آیا اینها نیز تصادفی است؟
گفت: نه.
به وی گفته شد: دیگر چه؟
پاسخ داد: ممكن است گفته شود كه محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) میكروسكوپ بزرگی داشته است. به وی گفته شد: شما بهتر می‌دانید كه مثل این مراحل و دقایق و تفاصیل، و آنچه را كه علم به آن رسیده وقرآن قبلاً بیان داشته فراهم نمی‌شود مگر با میكروسكوپهای بزرگ و كسی كه دارای چنین میكروسكوپی باشد، باید آن‌را از نسل‌های گذشته گرفته و به نسل‌های بعدی تحویل داده باشد.
پروفسور مارشال خندید و گفت: من در یك نمایشگاهی دیدم كه نخستین میكروسكوپی كه در جهان اختراع شد، بیش از ده برابر بزرگ نمی‌كرد و نمی‌توانست صورت روشنی ارایه دهد.
آری حضرت محمد، نه تجهیزاتی داشت و نه میكروسكوپی، بنابراین راهی جز این نمی‌ماند كه بگوییم او رسولی از جانب خداوند است.
بعد از آن بود كه بحث مربوط به اعجاز علمی قرآن و حدیث در آن كمیسون آغاز شد و گفت‌وگو دربارة اطوار و مراحل جنین متمركز گردید.
پروفسور كیدمور و سایر پزشكان راجع به شكل ظاهری جنین سخن گفتند، و پروفسور مارشال به وصف دقیق قرآن از جنین خارجی و تركیبات داخلی آن پرداخت، از جمله چیزهایی كه او در میان گذاشت این بود:
«[آیات] قرآن در واقع شرح مراحل خارجی جنین است ولی مراحل داخلی جنین به هنگام آفرینش و مراحل رشد، آن را نیز مدنظر دارد و حوادث مهم در آفرینش جنین را كه دانشمندان معاصر به آن پی برده‌اند، مورد تأكید قرار می‌دهد.
آن‌گاه تصویری از جنین در مرحله مضغه را ارایه كرد كه نشانگر شكل خارجی جنین بوده، خمیده و كمانی است و در انتهای كمان آثاری است كه گویی دندان به روی آن فشار داده، همچون گوشت جویده شده و به تعبیر قرآن مضغه است.
برخی از قسمت‌ها برآمده و برخی فرو رفته مثل مضغه كه طول آن یك سانتیمتر است.
اگر قطعه‌ای از آن را جدا سازیم و اجزای داخلی آن‌را تشریح كنیم، می‌بینیم كه بیشتر تجهیزات آن آفریده شده است. پرفسور جانسون می‌افزاید در این شكل خواهیم دید كه جزئی از سلول‌ها آفرید شده و جزئی دیگر هنوز آفریده نشده است و اگر بخواهیم این مرحله از مضغه را توصیف كنیم، چه می‌گوییم؟
آیا می‌گوییم این مخلقه (آفریده شده) است؟ این منطبق بر جزئی است كه خلق شده و اگر بگوییم غیر مخلقه (آفریده نشده) فقط بر جزئی منطبق است كه هنوز خلق نشده است.
بنابراین چاره‌ای جز این نیست كه همچون قرآن آن‌را توصیف كنیم و بگوییم: ثُمَّ مِنْ مُضغَةٍ مُخَلَّقةٍ وَ غَیْر مُخَلَّقَة. آنگاه از گوشت جویده، آفریده شده و آفریده نشده.
آن‌گاه پروفسور مارشال جانسون سخنان خود را چنین جمع بندی كرد: «من به‌عنوان دانشمندی جهانی تنها با اشیایی می‌توانم كار داشته باشم كه آنها را با مشخصات می‌بینم، آن‌گاه می‌توانم علم جنین شناسی و مراحل علم زیست شناسی را بفهمم همچنان‌كه می‌توانم كلماتی از قرآن را كه برایم ترجمه می‌شود دریابم.
اما اگر فرضاً من در زمان گذشته [زمان حضرت محمد «ص» ] بودم كه نمی‌توانستم چیزی را ببینم، مسلماً نمی‌توانستم آن‌را توصیف كنم و اینكه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن زمان جهل و تاریك این‌چنین به توصیف مراحل جنین پرداخته كه خود آن‌را ندیده و از كسی نشنیده، باید این معلومات را از جایی دریافت كرده باشد. از این‌رو هیچ ضدیت و مغایرتی با این حقیقت كه واسطة الهی در بیانات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در كار است نمی‌یابم.
آری این همان پروفسوری است كه ابتدا گفته علمای اسلامی را بشدت رد می‌كرد ولی در پایان چنین مطالبی را در چند كنفرانس ابراز داشت و گفت: هیچ راهی در برابر بشریت نیست جز اینكه مانند این دانشمندان اقرار كنند كه خداوند كتابی را با علم و دانش خود به محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل كرده و به بشریت وعده داده كه در مسیرش چیزهایی را كشف می‌كند كه دلیل بر آنست كه این قرآن از جانب خداست، چنان‌كه خداوند می‌فرماید: «وَ لَتعلَمن نَبَأه بَعْد حَین»[24] (و مسلماً گزارش آن‌را بعد از مدتی دریافت خواهید كرد «لِكُلِّ نباء مُسْتَقَر وَ سَوْفَ تَعْلَمون».[25] ( و برای هر گزارشی قراری است كه در آینده خواهید دانست) «سَنُرِیهم آیاتِنا فِی الآفاق و فِی أنفسِهِم حتى یتبین لَهمُ اَنّه ا‎لْحَقّ». [26]


5. جرالد. سی جررینگر Gerald C.Goerinyer


پروفسور و محقق بخش جنین شناسی كالج پزشكی و بیولوژی سلولی دانشگاه جرج تون واشنگتن در آمریكا و كه تحت تأثیر آیات جنین شناسی قرآن و مسلمان شده و در كنفرانس پزشكی ضمن مقاله‌ای تحقیقی اظهار داشت:
چندین آیه در قرآن وجود دارد كه به‌طور جامع به توصیف رشد انسان از مرحلة آغازین آن یعنی هنگامی كه به صورت تخمك در تخمدان‌های بدن قرار دارد، پرداخته است.
در آن زمان به هیچ وجه این علم دارای چنین اصطلاحات، طبقه‌بندی‌ها و تعابیر امروزی نبوده و این بسیار شگفت‌آور است كه در آن زمان بدون اتكا به آزمایشگاه‌های پیشرفته و بدون اطلاع از ژن‌ها و كروموزم‌های موجود در بدن كه برای شناسایی و درك آنها در آن زمان نیاز به وقت و انرژی چند صد ساله بوده است، یك شخص امی و درس ناخوانده به این زیبایی، این شاخه از علم را طبقه‌بندی كند و بطور شگفت‌انگیزی اصطلاحات معنی داری در ارتباط با پیچیده‌ترین مفاهیم علمی بیان دارد.
این آیات شگفت انگیز قرآنی یك اصل مهم را اثبات می‌كند و آن اینكه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) پیام‌های آسمانی و الهی دریافت می‌كرده است و او فرستادة خداست.


6. سی مپسون Simpson


رئیس دانشكده مامایی و بیماری زنان دانشكدة پزشكی بی لورهوتسون در ایالت تگزاس آمریكا.
پروفسور سی مپسون رئیس انجمن باروری امریكاست كه تاكنون به دریافت جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه اساتید مامایی و بیماری زنان در سال 1992 نایل گشته است.
پروفسور ژولی سی مسپیون وقتی كه دریافت قرآن دربردارنده آیات جنین شناسی است، بسیار شگفت زده شد و با یكی از علمای اسلامی به گفت‌وگو نشست و علاقمند شد كه در این زمینه به مطالعه و تحقیق بپردازد.
پروفسور ژولی سی مپسون ابتدای امر شك داشت و می‌خواست مطمئن شود كه این نصوص مربوط به جنین شناسی از قرآن و سنت نبوی است.
وقتی كه مطمئن شد كه از قرآن و پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، نصوص قرآنی مربوط به علم وراثت نظر او را به‌خود جلب كرد؛ آیاتی كه بیانگر ظهور آثار علم وراثت در مراحل اولیه جنین به هنگامی كه نطفه است، آیاتی كه به دقت بیان می‌دارد كه چگونه دو نطفه پدر و مادر با هم جمع می‌شوند و آفرینش انسان را آغاز می‌كنند و بعد از آن برنامه وراثت را در كروموزم‌‌ها كه اكنون، آنها را مشاهده می‌كنیم مقرر می‌دارد. كروموزم‌هایی كه تمام خصوصیات انسان در آن ثبت شده، رنگ پوست، رنگ مو و سایر تفاصیل.‌ بنابراین انسان در این كروموزم‌ها در مرحلة نطفه مقدر و اندازه‌گیری شده است و خداوند در این باره می‌فرماید: قُتِلَ الانسانُ ما أكْفَرَهُ مِنْ أیِّ شَیَ خَلَقَهُ مِنْ نُطفَةٍ خَلَقَه فَقَدَّره. [27] كشته باد این انسان، چه خدانشناس و ناسپاس است ! [ آیا می‌داند كه] از چه چیزی خداوند او را آفریده است؟ او را از نطفه [چكه‌ای آب] آفریده كه اندازه‌گیری دقیقی در ساختارش بكار برده است.
این اندازه‌گیری دقیق درنوارهای كروموزمی ثبت و ضبط شده‌اند و جنین در خلال 40 روز اولیه همه اعضاء و اندام‌هایش ساخته و آشكار می‌شود.
این جنین منحنی است و پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: اِنّ أحَدَكُم یجمع خَلقَه فِی‌ بَطنِ اُمّهِ اَرْبَعینَ یَوْماً. هر یك از شما خلقتش در شكم مادرش در خلال 40 روز جمع می‌شود.
آن‌گاه پروفسور ژولی سی مپسون این حدیث را در كنار حدیث دیگر پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) گذاشت كه می‌فرمایند: اِذا مَرّ بِالنُّطفَة اِثنتَانَ وَ ارْبَعون لَیْلة بَعَثَ اللهُ اِلَیهَا مَلِكاً فَصَوَّرَها چون بر نطفه 42 شب (6 هفته) گذشت، خداوند فرشته‌ای را به‌سویش می‌فرستد و آن‌را صورت نگاری می‌كند.
او با مقارنه میان این‌دو حدیث و حد فاصل میان آن‌دو وقتی دقایق و تفاصیل آنها را دید، آن‌چنان شگفت‌زده شد كه دریكی از كنگره‌ها بلند شد و نظر خود را دربارة آن چنین اظهار داشت: «از این‌دو حدیث می‌توانیم جدول مشخصی را پیرامون مراحل اساسی رشد و تكامل جنین به‌دست آوریم: مرحله قبل از 40 روز و مرحله بعد از 42 روز.
و آن‌گاه گفت: دین می‌تواند رهبری علم ودانش را به‌عهده گیرد؛ رهبری پیروزمندانه، همچنان‌كه وقتی به تماشای ماشین و دستگاهی كه قبلاً راهنمایی‌هایش در كاتولوگش نوشته شده، شما براحتی می‌توانید نسبت به آن دستگاه شناخت پیدا كنید، چون راهنمایی‌هایی از سوی صانع و سازندة آن به‌عمل آمده است. وَ یَرى الّذینَ اُوتُوا الْعِلم الّذیِ أنزِْلَ اِلیَكَ مِنْ رَبّكَ هُو الْحَق وَ یَهدِی اِلی صِراطَ العَزیز الحَمید. [28]
و كسانی كه به آنان علم و دانش داده شده، می‌بیند كه آنچه به‌سوی تو از جانب پروردگارت نازل شد، حق [و منطبق با واقعیت] است و آن‌را راهنمای به‌سوی راه خدای توانمند ستوده می‌دانند.
پروفسور سی مپسون در پایان تحقیقات خود در قرآن و حدیث، مسلمان شد و اظهار داشت: «نه تنها بین علم ژنتیك و اسلام تضادی وجود ندارد بلكه دین اسلام، خدمات ارزنده‌ای را به شاخه‌های سنتی این دانش ارایه كرده است. در قرآن مفاهیم علمی‌ای مطرح شده كه قرن‌ها بعد علم توانست بر صحت آنها مهر تأیید زند و به اهمیت آنها پی ببرد.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه سرچشمة مفاهیم مطرح شده توسط حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از جانب خداوند است.


7. تِجاتَتَ تِیاسِن Tegatat Teyasen


رئیس بخش آناتومی و رئیس سابق دانشكده پزشكی دانشگاه چیانگ ما ای تایلند. پروفسور تیاسن چندین مقاله را در ارتباط با آیات جنین شناسی قرآن كریم و احادیث نبوی مورد مطالعه و بررسی قرار داد و چندین روز با تعدادی از اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان درباره جنین شناسی قرآن و احادیث نبوی به گفت‌وگو نشست و به اسلام مشرف شد و در هشتمین كنفرانس پزشكی عربستان از جای برخاست و ضمن [ادای] شهادتین گفت:
من در سه سال گذشته به قرآن علاقه مند شدم... و با توجه به مطالعات و تحقیقاتم طی این چند سال، معتقدم كه هر آنچه در 1400 سال پیش در قرآن آمده است، كاملا درست است و پایه و اساس علمی دارد و علم می‌تواند به مرور زمان یكایك آنها را به اثبات رساند.
از آنجا كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نه می‌توانست بخواند و نمی‌توانست بنویسد، باید در یك حالت استثنایی و روحانی این مفاهیم را از آفریننده دانا دریافت كرده باشد.
و این آفریننده دانا كسی جز خداوند متعال نیست و اكنون زمان آن فرا رسیده است كه بگویم: لا اله الا الله، محمد رسول الله
با ارزش‌ترین چیزی كه من با آمدنم در این كنفرانس به آن دست یافتم، یافتن مفهوم لا اله الا الله (هیچ معبودی جز الله نیست ) و نیز مسلمان شدنم می‌باشد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 8 بهمن 1391
یکشنبه 4 تیر 1396 10:16 ب.ظ
Since the admin of this website is working, no doubt very
quickly it will be well-known, due to its quality contents.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 07:06 ق.ظ
Greetings from Carolina! I'm bored at work so I decided to browse your blog on my iphone
during lunch break. I enjoy the knowledge you present
here and can't wait to take a look when I get home.
I'm shocked at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G ..
Anyhow, great site!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبهای رویایی
برای دریافت کد لوگو کلیک کن